Czy księga znaku jest potrzebna do projektu logo?

Księga znaku to jeden z głównych elementów dobrze działającej i zarazem spójnej komunikacji wizualnej firmy. To zbiór zasad stosowania projektu logo przez agencje reklamową. Instrukcja ta występuje w wersji elektronicznej i drukowanej, a także w wersji podstawowej i rozszerzonej. Sprawdź, co dokładnie zawiera i kiedy, jaką warto wybrać.

Księga znaku – korzyści z posiadania

Księgę znaku należy traktować, jako narzędzie marketingowe firmy. Agencja reklamowa kreatywna opracowuje instrukcje dla grafików, drukarni i brand managerów, którzy chcą to logo umieścić na różnych materiałach reklamowych. Dzięki niej będą wiedzieli, jak zrobić to poprawnie.

Można więc śmiało stwierdzić, że podstawowa i rozszerzona księga znaku chroni firmę przed błędami w czasie projektowania materiałów marketingowych. Stosowanie księgi znaku znacznie usprawnia proces projektowania ulotek, gadżetów reklamowych i innych projektów graficznych.

Z czego składa się księga znaku?

Księga znaku logo składa się z wielu elementów. Każdy z nich jest opisany poniżej.

Geneza powstawania logo

Księga uwzględnia genezę powstania logo, czyli inaczej, filozofię znaku. Wyjaśnia więc znaczenie znaku dla firmy i uwzględnia źródła inspiracji.

Logo w wersji podstawowej

Logo może zawierać logotyp albo zestawienie sygnetu i nazwy firmy. W wersji podstawowej logo prezentowane jest na jasnym i ciemnym tle, a także w orientacji poziomej i pionowej.

Alternatywne wersje logo

Księga uwzględnia również inne dopuszczalne wersje logo firmy. Takie jak logotyp, sygnet i projekt logo firmy z hasłem firmowym. Pod uwagę bierze się tu również wersje monochromatyczne i achromatyczne.

Konstrukcja projektu logo

W tym punkcie mówi się o wielkości poszczególnych elementów, a także zależności, jakie między nimi występują. Informacje tu zawarte są bardzo ważne i pomocne w przypadku zgłaszania logo w Urzędzie Patentowym.

Pole ochronne i minimalne logo

Agencja kreatywna, która tworzy księgę znaku, nie zapomina o polu ochronnym i minimalnym logo. Wyraźnie w nim zaznacza, jaka musi być przestrzeń wokół, a także, jakie elementy czy treści nie mogą znaleźć się w tej przestrzeni. Dostosowanie się do tych zasad powoduje, że logo jest czytelne na wszystkich materiałach, na jakich się znajduje.

Kolorystyka logo

Agencja brandingowa pracując nad księgą znaku, bierze pod uwagę dopuszczalne kolory tego logo. Jest to bardzo ważne zarówno w druku, jak i w czasie stosowania znaku w internecie. Punkt ten uwzględnia kolorystykę sygnetu, logotypu i czcionki. Kolor logo ma ogromny wpływ na widoczność znaku firmowego na różnych płaszczyznach.

Typografia logo

Księga identyfikacji wizualnej, a w tym przypadku znaku, określa rodzinę zastosowanych czcionek. Chodzi tu o czcionkę w nazwie i haśle firmowym. Nierzadko informacje tu zawarte obejmują też wskazówki dotyczące edycji tekstu. Informacje dotyczące typografii są bardzo pomocne przy projektowaniu innych materiałów marketingowych.

Skalowanie oraz wymiary logo

Księga musi zawierać informacje dotyczące minimalnego rozmiaru logo dla druku i dla monitorów. Chodzi o to, aby było czytelne i by przez to zmniejszenie nie traciło na jakości. Tworząc materiały reklamowe, warto trzymać się tych wytycznych.

Stosowanie logo na tłach

Profesjonalne logo umieszcza się na różnych powierzchniach, a co za tym idzie, na różnych kolorach – tłach. W tym miejscu mówi się o tym, na jakich tłach w jakich wersjach kolorystycznych, można umieścić ten znak. Podpowiada, kiedy można zastosować znak w wersji kolorowej, a kiedy trzeba użyć w wersji monochromatycznej czy achromatycznej.

Zakazane modyfikacje

Księga obejmuje też informacje dotyczące modyfikacji, jakie nie są dopuszczalne. Dzięki temu można uniknąć błędów w zakresie stosowania logo.

Księga znaku rozszerzona

Księga wizerunku firmy uwzględniająca konkretnie logo, może być wykonana w wersji rozszerzonej. Jednak zajmuje to dużo czasu, a nie zawsze jest potrzebne. Przykładowo małe firmy w ogóle z niej nie korzystają. Wersja rozszerzona księgi to też wyższy koszt usługi. Zanim ktokolwiek zdecyduje się na tę opcję, powinien dobrze przegadać temat z projektantem. Oferta agencji reklamowej obejmuje obie wersji księgi, ale specjaliści bez problemu wskażą, która z tych opcji dla kogo będzie najlepsza.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *