Założenie sklepu internetowego – od czego zacząć?

Własny sklep internetowy jest jednym z najbardziej popularnych sposobów na zarobek w internecie. Nie ma w tym nic dziwnego. Polacy powoli zmieniają swoje przyzwyczajenia zakupowe. Udział handlu online jest coraz większy w całości sektora handlowego. Należy spodziewać się, że ten trend będzie się umacniał. Coraz łatwiejszy dostęp do internetu i rozwinięta sieć kurierska sprawia, że handel online będzie coraz bardziej doceniany przez Polaków.

Czy założenie sklepu internetowego jest dobrym pomysłem?

Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Jest wiele czynników, które odpowiadają za odniesienie sukcesu w handlu internetowym. Do najważniejszych można zaliczyć nakłady na promocję sklepu, doświadczenie w działalności handlowej oraz pomysł na aktywność w mediach społecznościowych. Jak założyć sklep internetowy? Czy jest to kosztowne? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć poniżej.

Od czego zacząć?

Pierwszym krokiem podczas planowania działalności sklepu internetowego powinien być wybór działalności. Wybór popularnego sektora handlowego może sprawić, że nasz sklep będzie miał trudności z przebiciem się. Popularne sektory są już zdominowane przez duże korporacje. Wybór niszowej branży ma też swoje słabe punkty. Brak pomysłu na promocję takiego sklepu może skutkować tym, że zostanie on kompletnie niezauważony. Przy wybieraniu branży należy też uwzględnić prawa konsumenta dotyczące zwrotu towaru oraz odstąpienia od umowy. Należy też zaplanować przebieg ewentualnego postępowania reklamacyjnego. W przypadku produktów, które są częściej narażone na awarie i uszkodzenia, na przykład sprzętu RTV lub AGD, takie reklamacje mogą stanowić duże obciążenie dla działalności sklepu. Najważniejsze jednak jest to, żeby lubić branże, w której się działa. Jest to podstawowy warunek zdobycia wiarygodności sklepu i odniesienia sukcesu.

Kolejne kroki

Kolejny ważny krok to wybór skryptu, na którym będzie działał nasz sklep. Mamy tutaj do wyboru kilka możliwości. Najtańszą z nich jest skorzystanie z darmowych skryptów sklepu, które dostępne są na licencji open source. Do najpopularniejszych przykładów zaliczymy tutaj na przykład WooCommerce czy też PrestaShop. Zaleta takiego rozwiązania to niskie koszty. Wadą jest konieczność samodzielnej instalacji i konfiguracji sklepu. Samodzielnie odpowiadamy za bezpieczeństwo danych. Inną opcją jest skorzystanie ze sklepu na zewnętrznej platformie. W takim modelu otrzymujemy gotowe i skonfigurowane oprogramowanie sklepu na przygotowanym dla nas hostingu. Wadą tutaj może być jednak wysokość abonamentu. Do najpopularniejszych przykładów zaliczymy tutaj takie platformy jak Shoper, Shoplo czy też Sky-Shop.

Powyższe dwa dylematy stanowią wyłącznie wierzchołek góry lodowej. Prowadzenie sklepu internetowego to bardzo złożone przedsięwzięcie. Trzeba rozpatrzeć wiele pytań. Nieodzowną czynnością jest więc samodzielna analiza wad i zalet takiej formy zarobkowania w internecie.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *